g0a86c1130fa91fadc7d73e8ab982c3d6d33af5be974c2d88b0fb60dac0cec10dcbdec1c119811bfa20671a9a47980f1bc7f9204398d2b8a76f068d9caa00123e_1280-6538300.jpg

Ce experiențe aduc copiilor concursurile de muzică ușoară?

Ce experiențe aduc copiilor concursurile de muzică ușoară?

Concursurile de canto sunt benefice pentru copii din mai multe puncte de vedere, dar trebuie să ai în vedere că ele pot aduce atât bucurie, cât și dezamăgire.

 

Atunci când copilul tău dorește să participe la un concurs de canto, este nevoie să iei în considerare grupa la care participă, nivelul de pregătire și ce susținere emoțională are, pentru ca participarea lui să fie benefică și să nu îi aducă stres, rezultate slabe și chiar dezamăgire.

 

·      De ce este benefic să participe copiii la concursuri de canto

 

Conform studiilor din psihologie, performanța, inclusiv în sport, dar e valabil și în muzică, începe la vârsta la care copilul are bazele tehnice bine puse, deci evident, după vârsta preadolescenței.

 

Și atunci merită să-mi mai înscriu copilul de la 5 ani la muzică?

Depinde către ce profesor te îndrepți. Și da, este recomandat. Vezi în articolul scris aici.

…plus că e importantă și capacitatea lui cognitivă de a înțelege că acea notă din partea juriului nu arată cât e el de bun ca și persoană, ci e doar o realizare de moment, care reflectă muncă și efortul depus (profesor – copil – părinte), gestionarea emoțiilor și mulți alți factori, dacă e să săpăm în psihanaliză.

 

·      4 motive pentru care e bine că micul tău artist să participe la concursuri de muzică

 

1.    Experiență și obișnuirea cu publicul și scena –  copilul învață să își gestioneze emoțiile și se obișnuiește să cânte în fața unui grup de oameni (public și juriu);

2.    Stabilirea unor obiective – în momentul în care se decide participarea la un concurs de muzică, se stabilesc și obiective măsurabile în timp, fie ele legate de performanța pe scenă, sau de depășirea emoțiilor;

3.    Încrederea în sine – cu fiecare apariție pe scenă, încrederea crește, iar dacă apar mici greșeli, acestea sunt folosite ca mod de învățare și de împuternicire spre reușită;

4.    Socializare – atunci când copiii participa la concursuri, își pot face prieteni cu care împărtășesc aceeași pasiune, învățând despre spiritul de echipă.

 

·      Dar ce facem până participăm la concursuri și ce obținem dacă participăm?

 

Ne antrenăm, ne expunem, doar cu scopul de a ne bucura de ceea ce facem, de a prinde drag de muzică și de a progresa, cu pași mici, dar siguri.

 

Sigur că, pentru unii dintre părinți, salturile remarcabile (la prima vedere!) par ceva ieșit din comun și le activează rapid ego-ul (“Copilul meu???!”, “E la cea mai bună școală de muzică!”, “Are peste 30 de premii în palmares, la doar 7 ani!”).

 

Ceea ce nu e de judecat, și mama mea era foarte afectată când se trezea că acasă, rupeam microfonul și pe scenă, ziceai că nu mai știu să cânt.

 

Ce vreau să subliniez este că nu există o rețetă perfectă pentru a obține o performanță reușită. Pe unii copii, îi ajută să exerseze chiar înainte de a întră pe scenă. Pe alții, îi ajută să intre direct pe scenă și să nu se mai gândească la nimic înainte. Pe alții, îi ajută să fie înconjurați de prieteni. Pe alții, de gânduri și emoții. Câți copii, atâtea cazuri.

 

E vorba despre înclinație nativă/talent și muncă. Iar la muncă, intră mai ales munca părintelui și implicarea lui, cu emoțiile lui, cu limitele lui, dar și ale copilului, munca profesorului, cu standardele lui, cu emoțiile lui, dar și îndrumarea copilului la cursuri. 

 

Și, să nu uităm, să-i lăsăm și lui Dumnezeu niște loc acolo, că nu degeaba scrie în Biblie: “Toate lucrurile îmi sunt îngăduite, dar nu toate sunt de folos; toate lucrurile îmi sunt îngăduite, dar nimic nu trebuie să pună stăpânire pe mine.”

 

De aceea e importantă autocunoașterea și dezvoltarea emoțională, încă de mic.

 

La părinte. Da, la părinte.

 

A te întreba: “De ce vreau să obțină cu orice preț premiu? Nu cumva premiul ăla e pentru ego-ul meu?“

 

Iar mai apoi, vorbim de setarea standardelor la profesori. Există diferite strategii de promovare și de creștere a vizibilității pe care le folosesc unele școli de muzică, am fost și eu în postura de elevă/ membru al juriului și am văzut câte și mai câte.

 

Eu nu sunt copilul ăla. Copilul ăla a ajuns pe scenă cu ajutorul darului pe care l-a primit. Eu am norocul să îl îndrum și să mă bucur cu el, de reușita lui. Nu e reușita școlii. E reușita lui. Că face parte din școala mea, asta e minunat.

 

De aceea, e esențial să știm de ce-ul din spatele tuturor lucrurilor pe care le facem.

 

Însă ce e cel mai important, din experiența mea, atât ca antrenor vocal, cât și ca elevă participantă la concursuri, este cu ce rămâne copilul după experiența asta, cum s-a simțit pe scenă, ce i-a adus bucurie. 

 

Pentru unii, da, poate fi acel premiu/trofeu (competitivitatea nu e un lucru rău în sine, doar dacă e dusă la extrem  îl afectează atât pe copil, cât și pe ceilalți din jur).

Pentru unii, poate fi curajul de a descoperi o altă parte la ei, pe care nu o văzuseră până atunci.

Pentru alții, faptul că părinții lui l-au încurajat, indiferent dacă a uitat versurile sau nu.

 

·      Checklist de pregătire pentru un concurs de canto

 

1.    Repertoriul – atunci când decideți participarea la un concurs de muzică ușoară, fie el național sau internațional, pregătirea repertoriului din timp, alături de un antrenor vocal/profesor autorizat este necesară. Piesa sau piesele alese trebuie să fie conform vârstei copilului, să fie exersate constant, să nu îl obosească vocal și emoțional și să transmită o stare, nu doar să fie cântate ca la carte;

2.    Interpretare și mișcare scenică – Expresivitatea și transmiterea emoției piesei se exersează, iar mișcarea scenică este importantă – toate acestea fac ca momentul să fie complet;

3.    Gestionarea emoțiilor – oricine, în orice domeniu are emoții când trebuie să fie prezent și să vorbească în fața unui public, cu atât mai mult un copil, indiferent de nivelul de experiență. Așa este și pe scenă, când trebuie să cânți, iar copilul învață, cu experiența, cum să își dozeze efortul și să gestioneze emoțiile;

4.    Ținuta de scenă – Pentru ca momentul expus în fața publicului să fie în acord cu piesa, ca mic artist, copilul are nevoie să-și pregătească din timp ținuta de scenă. Așa te asiguri că se va simți confortabil, va face repetiții înainte de concurs în ținuta de scenă și astfel, va observa cum se simte și dacă este ceva ce îl incomodează;

5.    Mindset – setarea mindset-ului înainte de concurs este cel mai necesar lucru pentru evoluția copilului pe scenă și pentru ca momentul său să se desfășoare fără probleme. Nu trebuie să pui perfecțiunea înainte, ci doar să lucrezi punctele care îi pun în valoare ceea ce știe mai bine;

6.    Pregătirea vocii înainte de a urca pe scenă – pe unii îi ajută, pe alții nu, însă este necesar ca vocea să fie pregătită înainte de a cânta – rămâi aproape, urmează informații despre cum poți să-ți pregătești vocea înainte de un concurs.

 

·      Ce se întâmplă dacă nu gestionezi bine participarea la concursuri

 

Ei bine, odată ce copilul începe să participe la mai multe concursuri de muzică, există riscul de a apărea, pe lângă beneficii, lucruri mai puțin plăcute, și anume, riscuri.

 

1.    Apar frustrarea și presiunea – de foarte multe ori, spiritul competiției își spune cuvântul și poate începe fuga după premii, iar copilul poate deprinde ideea că valoarea să constă într-un premiu și depinde de rezultatul pe care îl va obține;

2.    Compararea cu ceilalți – cu fiecare participare la concurs, copiii aud și alte voci, poate mai antrenate și încep, fără să vrea, să se compare cu alți participanți;

3.    Apare lipsa motivației – dacă participă la concurs după concurs, se poate pierde esența, bucuria de a cânta, la unii copii și se poate instala oboseala, care favorizează lipsa de interes și câteodată, chiar scăderea dorinței de a cânta din pasiune.

 

Participarea la concursurile de muzică poate fi făcută echilibrat, fără presiune, cu ghidajul antrenorului vocal/profesorului și al părintelui.

 

Este necesar ca, atât profesorul, cât și părintele să îi explice copilului că participarea la un concurs de muzică nu este un examen ca la școală, ci o experiență din care va avea de învățat și care îl va motiva să-și continue pasiunea sau drumul său înspre a deveni artist.

 

Să existe un echilibru înseamnă să nu existe presiune în obținerea de rezultate cu orice preț și să existe necesitatea de a lua pauze între competiții, pentru a nu se pierde bucuria de a cânta.

 

P.S.: Pe 22-23 august, a avut loc, la Oradea, Festivalul Internațional “Vivere Music Star Revolution”, unul dintre cele mai mari festivaluri de muzică pentru copii din țară, cu o locație minunată și un juriu onorant.

 

Două dintre minunatele fete pe care le îndrum, de 6 și 7 ani și-au exprimat dorința de a participa. Nu sunt pro competiții de la vârste mici, dar sunt pro experiențe de dezvoltare.

 

După ce, la alte două festivaluri nu au fost admiși copiii pe care îi îndrum, am rămas surprinsă să văd că, din două cursante care s-au înscris, ambele au fost admise la acest festival, aflat deja la a zecea ediție. Sunt bucuroasă pentru ele și îi mulțumesc lui Dumnezeu pentru că am norocul să le ghidez în acest proces de descoperire și dezvoltare.

 

Și bucuria a fost și mai mare că au obținut premii foarte bune, clasându-se pe podium la categoria lor de vârstă.

 

P.S. 2.: Dacă este de interes pentru copilul tău să-și dezvolte pasiunea pentru a cânta și o tehnică vocală sănătoasă, încă de la început, îl aștept cu mare drag la cursurile de canto de grup sau individuale. 

 

Înscrierea se face pe formularul de aici.

Scroll to Top